Ugrás a tartalomra

Plenáris előadók

 

Pléh Csaba

 

MTA és CEU Kognitív Tudományi Tanszéke

 

Pléh Csaba

 

 

Kulturális rendszerek elsajátítása. Az olvasás a Web, az agy és a kultúra között

 

Az ember kognitív tevékenységét számos kulturális rendszer teszi lehetővé, illetve irányítja.  A mai evolúciós irányultságú kognitív pszichológia ezeket a rendszereket nem egyszerűen a ’magas kultúra’ és az iskoláztatás konstruált következményeinek tartja, hanem olyan beállítást és egyéni élet során történő stabilizációt igénylő reprezentációs fordulatok (Merlin Donald) eredményeinek, melyek az ember biológiai alapú szocialitásának és a kultúra önkényeit elfogadó természetes pedagógiai hozzáállásának (Csibra és Gergely) a következményei. A természetes nyelv mint egyetemes rendszer lehetővé teszi nemcsak a távoli dolgokról való kommunikációt, hanem a nem közvetlen észlelt tudások elsajátítását is, a Russell értelmében vett kettős episztemológia (érzékelésen és leíráson alapuló tudás) megjelenését is. A nyelv mint elsődleges kulturális rendszer egyszerre ad számunkra kódokat és általános illetve specifikus tudásokat. Ugyanaz érvényes a másodlagos kulturális rendszerekre, az írás/olvasás. számolás, zene stb. rendszereire is. Az előadásban elsősorban az olvasásra és a WEB alapú tudásszervezésre összpontosítva bemutatom ezeknek a másodlagos rendszereknek néhány feszítő jellemzőjét, melyek a kognitív kutatás és a szervezett oktatás közös kérdéseibe helyezi őket. A másodlagos rendszerek, miközben lassan alakulnak ki az egyénnél, működésükben ugyanolyan gyorsak és hatékonyak, mint az észlelés elsődleges rendszerei. Miközben nincsenek evolúciósan kialakult előre specializált moduláris idegrendszeri „központjaik”, egy idegrendszeri újraverbúválás (Dehaene) révén megtalálják a működtetésükhöz optimális agykérgi rendszereket. A paradoxonok mellett kitérek a mai legújabb rendszerek felvetette gondokra is. Vajon a digitális eszközök támogatta feladatmegoldás, a képernyőn keresztüli állandó vándorlás s az állandóan hozzáférhető tudásrendszerek kattintásnyi távolsága és például a WEB alapú tudáskeresés ki fogja-e alakítani   a maga idegrendszeri fülkéjét, mint az olvasás tette volt, illetve visszafejleszti-e vagy új kategorizációkra készteti-e a meglevő kognitív rendszereinket? 

 

Curriculum vitae

 

Pléh Csaba (1945, Sárisáp) pszichológus és nyelvész, az MTA és az Academia Europeae tagja, a Közép-európai Egyetem Kognitív Tudományi Tanszékének vendégkutatója. Főbb kutatási témái a magyar nyelvi megértés és nyelvi fejlődés meghatározói, a megismerés folyamatának szerveződése, beillesztve az evolúciós gondolkodás keretébe és a pszichológiatörténet. Az utóbbi területen a bevettnél nagyobb európai hangsúly és a pszichológia szakmaközi elhelyezése jellemzik munkáit. Tucatnyi könyve s többszáz közleménye jelent meg magyar és angol nyelven. A nevelés témakörében legfontosabb mondanivalója a modern szervezett nevelés beleillesztése az emberi társas tanulás átfogó rendszerébe, illetve a kognitív tudásrendszerek elemzésének bekapcsolása a szervezett nevelés értelmezésébe.       

   

 

 

 

 

Sari Sulkunen

 

University of Jyväskylä, Finland

 

Sari Sulkunen

(The photo was taken by Pertti Snellman.)

 

21st century literacy education: disciplinary literacy for critical thinking

 

In her keynote speech, Sari Sulkunen reflects on what kind of literacy education we need for the 21st century. She discusses the role of literacy in the framework of 21st century skills and the connections between literacy and other key competences. She introduces disciplinary literacy as an approach that connects teaching literacy with content and procedural knowledge in various subject areas and argues that this approach supports both literacy and content learning as well as developing critical thinking.  Drawing on her own research and international research literature, she discusses the benefits and challenges of teaching disciplinary literacy in classrooms on various grade levels. She also provides examples on how to adopt disciplinary literacy in intended and enacted curricula. Examples include pedagogical models and approaches that can be adapted to educational needs in various contexts.  

 

Curriculum vitae

 

Sari Sulkunen, PhD, works as an Associate Professor in field of multiliteracies at the Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä in Finland. She is the authors of several research articles focusing on adolescent and adult reading literacy and teaching disciplinary literacy. She has worked in several international reading literacy projects since the late 1990’s, such as the OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) and Programme for International Assessment of Adult Competencies (PIAAC). She has also served in several international and national expert groups on literacy, such as the European Commission’s High-level Group on Literacy (2011–2012), the Reading Expert Group for PISA 2018 and Finnish Literacy Forum in 2018. She is also a member in the management board in the European Literacy Policy Network and one of the authors of Finland’s National Literacy Strategy 2030. Most recently, her research has focused on disciplinary literacy and classroom practices related to teaching literacy in all school-subjects. She has particularly focused on the principles of disciplinary literacy pedagogy, literacy practices of secondary history teachers, and students’ understanding of historical knowledge and literacy.

 

 

 

 

 

William G. Brozo

 

George Mason University, Washington, DC

 

William G. Brozo

 

 

Actionable Literacy: A 21st Century Competency for Today’s Youth

 

In this session, Dr. Brozo provides practical ideas for teachers and teacher leaders to help their students move from literacy knowledge and skill to action.  Guided by the knowledge-performance continuum model, Dr. Brozo demonstrates with examples how teachers have created learning opportunities for their students resulting in demonstrations of adaptive literacy expertise in school and work environments. 

 

Curriculum vitae

 

William G. Brozo is an Emeritus Professor of Literacy in the Graduate School of Education at George Mason University, USA. He is the author of numerous articles and books on literacy development for children and young adults. His most recent book is Engaging Boys in Active Literacy: Evidence and Practice (Cambridge University Press).

As an international consultant, Dr. Brozo has provided technical support to teachers and teacher leaders from the Balkans to the Gulf.  For several years, he was a part of team of consultants for USAID providing training and assistance to teachers in Macedonia. He has been a member of a European Union funded grant team (BaCuLit) that developed literacy curriculum and provided professional development for teachers across Europe.  His other recent international activity includes work in Romania, where he has provided consulting on the Reading to Learn project for teachers and teacher leaders, and as an expert evaluator of ELINET, a pan-European literacy policy network, on which he currently serves as a board member.  In the Gulf, he has given trainings and speeches for the Ministries of Education in Oman, Saudi Arabia, and the UAE.  And in Bahrain, he was a member of an expert review panel for the University of Bahrain’s Teachers College.  Dr. Brozo was also a member of the working groups of the Learning Metrics Task Force sponsored by UNESCO/Brookings responsible for establishing global learning and assessment standards.  He is past chair of the International Literacy Association’s PISA/PIRLS Task Force and was an advisor to the PISA 2018 Assessment Framework expert team for Pearson International. He is currently engaged as a consultant to a World Bank team designing a national literacy strategy for the Kingdom of Saudi Arabia.

Dr. Brozo regularly speaks at professional meetings around the U.S. and internationally and consults with states and districts on ways of building capacity among teachers and teacher leaders, enriching the literate culture of schools, enhancing the literate lives of boys, and making teaching more responsive to the needs all students.