Ugrás a tartalomra

Program

 

                          13. Romológus Konferencia 

                       13th Romani Studies International Conference

 

Identitáskonstrukciók - Közösség és individuum

Identity constructions - Community and individual

 

 

2025. április 8-9.

 

 

Program

 

 

 

8:30-tól          Regisztráció                                                                                        D332 

 

 

9:15-10:45     Szekció- és szimpózium-előadások 

 

 

1. szekció – Társadalmi tanulmányok

Szekcióvezető: Forray R. Katalin

9:15-10:45

D328

 

Cserti Csapó Tibor: A 2022. évi népszámlálás roma nemzetiségi adatai és azok mögöttes faktorai

 

Forray R. Katalin: Párhuzamos életrajzok

 

Gruidl Zsuzsanna: A térbeli és társadalmi „mikromobilitások” vizsgálatának relevanciája és módszerei

 

Csovcsics Erika: A Gandhi alapítvány és a Gimnázium megjelenése a rendszerváltás szimbolikus terében

 

Vita

 

 

2. szekció – Romani nyelv

Szekcióvezető: Zuzana Bodnárová

9:15-10:45

D322-323

 

Rosenberg Mátyás: Romani nyelvvizsgázás az érettségi és nyelvvizsgarendszer keretein belül: Statisztikai trendek, oktatáspolitikai hatások és nyelvtudásbeli következmények 

 

Baló A. Márton - Zuzana Bodnárová: Egy XIX. századi, kéziratos romani nyelvtan nyelvészeti elemzése

 

Lakatos Szilvia: Romani nyelvkönyvek összehasonlító elemzése a lovári dialektus és a nemzetközi sztenderd kontextusában

 

Vita

 

 

10:45-11:00    Kávészünet 

 

 

11:00-11:10   Megnyitó                                                                                          D322-323

 

Dr. habil. Wolosz Robert dékánhelyettes, egyetemi docens (PTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar)

 

Dr. habil. Cserti Csapó Tibor tanszékvezető, egyetemi docens (PTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar)

 

 

 

 

11:10-12.00    Plenáris előadás                                                                              D322-323

 

Prof. Dr. Biczó Gábor (Debreceni Egyetem, Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar, Társadalomtudományi Tanszék): A kulturálisan konstruált roma identitás és hiteles reprezentációjának kérdése

 

 

 

12:00-13:00 Ebédszünet      

Pacsirta étterem

 

 

13:00-13:30 Hősök – Kiállításmegnyitó    

Romológia és Nevelésszociológia Tanszék folyosó

 

A kiállítást megnyitja: Dr. habil. Beck Zoltán

 

 

13:30-15:00   Szekció- és szimpózium-előadások 

 

 

3. szekció – Szakmódszertan – drámapedagógia  Szekcióvezető: Ács Marianna

13:30-15:00

D322-323

 

Major Ágnes: Saját hangomon szólni – irodalomterápia és identitás

 

Jakab Natália: Digitális önértékelés lehetősége a köznevelésben. SELFIE mérések eredményeinek elemzése négy év vizsgálat tükrében

 

Bódis Zoltán: Mi hív mesére? - A cigány mesemondó hagyomány és a drámapedagógia találkozási lehetőségei

 

Nagy Borbála: Drámapedagógia, mint a szociális integráció eszköze egy szakképző intézményben

 

Vita

 

 

4. szekció – Identitás konstrukciók

Szekcióvezető: Steklács János

13:30-15:00

D328

 

Tóth Norbert: Cigány/roma származású egyetemi hallgatók identitáskonstrukciója

 

Kosiczky Katalin: Roma szülők nézetei gyermekeik általános iskolai helyzetéről

 

Szabó Henriett: Az identitáskonstrukció egy reprezentatív példája – avagy a cigány botoló metamorfózisai

 

Vita

 

5. szekció – Társadalmi integráció

Szekcióvezető: Híves-Varga Aranka

13:30-15:00

D332

 

Galán Anita - Kocsis Péter Csaba: Kárpátaljai roma menekültek oktatási integrációja a szakemberek szemszögéből kvalitatív vizsgálat alapján

 

Antal Csilla: Helyes út keresése: integráció, szegregáció, inklúzió

 

Kékesi Alexandra: Kortárs trénerek felkészítése és bevonása, avagy hogy "készül a szuperhős"

 

Ender Rozina Júlia: Hátrányos helyzetű és nem hátrányos helyzetű egyetemisták összehasonlítása a reziliencia, az énhatékonyság és az optimizmus terén, és ezek összefüggései

 

Vita

 

 

 

15:00-15:30  Kávészünet 

 

 

15:30-17:00   Szekció- és szimpózium-előadások 

 

 

6. szekció – Nevelésszociológia – Mentroprogramok 

Szekcióvezető: Székely-Trendl Fanni

15:30-17:00

D328

 

Horváth Gergely: Bikulturalizmus és mentorálás: A mentori szerep megélése különböző hátterű mentorok esetében

 

Pápai Boglárka: Pályaorientációs mentorprogram a Gandhi Gimnáziumban

 

Kovács Tibor: A Tanítsunk Magyarországért! mentorprogramban megvalósuló pályaorientáció fókuszú egyéni és közösségi foglalkozások

 

Varga Aranka – Orbán Anna – Trendl Fanni: “Barátok, kik szinte már családtagok” – Roma szakkollégiumi közösség, mint inkluzív non-formális tanulási környezet           

 

Vita

 

 

7. szekció – Szakmódszertan – tankönyvkutatás  

Szekcióvezető: Molnár-Kovács Zsófia

15:30-17:00

D322

 

Borbándi Bálint: A cigányság megjelenítése az ezredforduló utáni hazai tankönyvekben

 

Borbándi Bálint: A gimnáziumi történelemtankönyvek romológiai vonatkozású tananyagtartalmai a számok tükrében

 

Sinkovics Ádám: Mobiltechnológiával támogatott tanóraszervezés tapasztalatai egy hátrányos helyzetű tanulói csoportban- Egy terv alapú kutatás első ciklusának eredményei

 

Hetesi Edit: Társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésének lehetőségei a hitanoktatásban alkalmazott játékos módszereken keresztül

 

Vita

 

 

8. szekció – Poszter-prezentációk

Szekcióvezető: Lakatos Szilvia

15:30-17:00

D332

 

Rosenberg Mátyás: Beás szótárak és szószedetek Magyarországon (1980-2025): Források, módszerek és lexikográfiai tendenciák

 

Lakatos Szilvia: Lovári érettségi vizsgarendszer Magyarországon

 

Andl Helga - Gruidl Zsuzsanna: „Én nem látom, hogy hol a gazda.” – Egy járási gyerekesélyprogram a megvalósítók visszaemlékezéseinek tükrében

 

Balázs Bence: „Nem félek” – a Kékfény a rendszer szolgálatában

 

Kővári Sára: Hátrányos helyzet az oktatás területén egy dél-dunántúli településen

 

Vita

 

 

 

 

2025. április 9.

 

9:00-10:30     Szekció- és szimpózium-előadások 

 

 

9. szekció – Magyar nyelvű online szekció

Szekcióvezető: Arató Ferenc

9:00-10:30

MS Teams

13. Romológus Konferencia - 13th Romani Studies International Conference | Általános | Microsoft Teams

 

Godó Irén: Romák bevonódása a civil aktivitásba

 

Mező Ferenc - Mező  Katalin: A tehetséggondozás mint roma szakkollégiumi feladat

 

Godó Katalin: Mentoráltak eredményességének vizsgálata a Tanítsunk Magyarországért mentorprogramban

 

Komolafe Cinderella - Dávid Beáta: Roma szakkollégiumi hallgatók családi és személyes identitásstratégiája: identitás őrzés és váltás

 

Vita

 

 

10. session – Online session in English

Chair: Andrea Óhidy

9:00-10:30

MS Teams

13. Romológus Konferencia - 13th Romani Studies International Conference | Általános | Microsoft Teams 

 

Cristina Teodora Stoica: Unspoken and Spoken Perceptions of the “Roma Ghetto”: A Case Study of the Interwar Period

 

Manuela Marin: The Beginning of Roma Civic Activism in Communist Romania

 

Manuel Miguel Méijome Tejero: Diverse theories on the origins of Flamenco: A chronological review from its emergence to Spanish Democracy

 

Martin Gális: Selected Lexic(ographic)al Issues in Romani

 

Discussion

 

11. session – Online session in English

Chair: Szalai Andrea

9:00-10:30

MS Teams

13. Romológus Konferencia 13th Romani Studies International Conference | Általános | Microsoft Teams

 

Vidák Gábor: Tackling Prejudice through Participatory Filmmaking – A Case Study on Roma Communities in South-West of Hungary

 

Lakatos Szilvia: Romani Language Education in Hungary

 

Cserti Csapó Tibor: Minority education policy in the light of the official Roma census data in 2022

 

Szalai Andrea: Offer as an identity practice and relational ritual in Gabor Roma communities

 

Discussion