Program
13. Romológus Konferencia
13th Romani Studies International Conference
Identitáskonstrukciók - Közösség és individuum
Identity constructions - Community and individual
2025. április 8-9.
Program
8:30-tól Regisztráció D332
9:15-10:45 Szekció- és szimpózium-előadások
1. szekció – Társadalmi tanulmányok Szekcióvezető: Forray R. Katalin | 9:15-10:45 D328 |
Cserti Csapó Tibor: A 2022. évi népszámlálás roma nemzetiségi adatai és azok mögöttes faktorai
Forray R. Katalin: Párhuzamos életrajzok
Gruidl Zsuzsanna: A térbeli és társadalmi „mikromobilitások” vizsgálatának relevanciája és módszerei
Csovcsics Erika: A Gandhi alapítvány és a Gimnázium megjelenése a rendszerváltás szimbolikus terében
Vita
Szekcióvezető: Zuzana Bodnárová | 9:15-10:45 D322-323 |
Rosenberg Mátyás: Romani nyelvvizsgázás az érettségi és nyelvvizsgarendszer keretein belül: Statisztikai trendek, oktatáspolitikai hatások és nyelvtudásbeli következmények
Baló A. Márton - Zuzana Bodnárová: Egy XIX. századi, kéziratos romani nyelvtan nyelvészeti elemzése
Lakatos Szilvia: Romani nyelvkönyvek összehasonlító elemzése a lovári dialektus és a nemzetközi sztenderd kontextusában
Vita
10:45-11:00 Kávészünet
11:00-11:10 Megnyitó D322-323
Dr. habil. Wolosz Robert dékánhelyettes, egyetemi docens (PTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar)
Dr. habil. Cserti Csapó Tibor tanszékvezető, egyetemi docens (PTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar)
11:10-12.00 Plenáris előadás D322-323
Prof. Dr. Biczó Gábor (Debreceni Egyetem, Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar, Társadalomtudományi Tanszék): A kulturálisan konstruált roma identitás és hiteles reprezentációjának kérdése
12:00-13:00 Ebédszünet | Pacsirta étterem |
13:00-13:30 Hősök – Kiállításmegnyitó | Romológia és Nevelésszociológia Tanszék folyosó |
A kiállítást megnyitja: Dr. habil. Beck Zoltán
13:30-15:00 Szekció- és szimpózium-előadások
3. szekció – Szakmódszertan – drámapedagógia Szekcióvezető: Ács Marianna | 13:30-15:00 D322-323 |
Major Ágnes: Saját hangomon szólni – irodalomterápia és identitás
Jakab Natália: Digitális önértékelés lehetősége a köznevelésben. SELFIE mérések eredményeinek elemzése négy év vizsgálat tükrében
Bódis Zoltán: Mi hív mesére? - A cigány mesemondó hagyomány és a drámapedagógia találkozási lehetőségei
Nagy Borbála: Drámapedagógia, mint a szociális integráció eszköze egy szakképző intézményben
Vita
4. szekció – Identitás konstrukciók Szekcióvezető: Steklács János | 13:30-15:00 D328 |
Tóth Norbert: Cigány/roma származású egyetemi hallgatók identitáskonstrukciója
Kosiczky Katalin: Roma szülők nézetei gyermekeik általános iskolai helyzetéről
Szabó Henriett: Az identitáskonstrukció egy reprezentatív példája – avagy a cigány botoló metamorfózisai
Vita
5. szekció – Társadalmi integráció Szekcióvezető: Híves-Varga Aranka | 13:30-15:00 D332 |
Galán Anita - Kocsis Péter Csaba: Kárpátaljai roma menekültek oktatási integrációja a szakemberek szemszögéből kvalitatív vizsgálat alapján
Antal Csilla: Helyes út keresése: integráció, szegregáció, inklúzió
Kékesi Alexandra: Kortárs trénerek felkészítése és bevonása, avagy hogy "készül a szuperhős"
Ender Rozina Júlia: Hátrányos helyzetű és nem hátrányos helyzetű egyetemisták összehasonlítása a reziliencia, az énhatékonyság és az optimizmus terén, és ezek összefüggései
Vita
15:00-15:30 Kávészünet
15:30-17:00 Szekció- és szimpózium-előadások
6. szekció – Nevelésszociológia – Mentroprogramok Szekcióvezető: Székely-Trendl Fanni | 15:30-17:00 D328 |
Horváth Gergely: Bikulturalizmus és mentorálás: A mentori szerep megélése különböző hátterű mentorok esetében
Pápai Boglárka: Pályaorientációs mentorprogram a Gandhi Gimnáziumban
Kovács Tibor: A Tanítsunk Magyarországért! mentorprogramban megvalósuló pályaorientáció fókuszú egyéni és közösségi foglalkozások
Varga Aranka – Orbán Anna – Trendl Fanni: “Barátok, kik szinte már családtagok” – Roma szakkollégiumi közösség, mint inkluzív non-formális tanulási környezet
Vita
7. szekció – Szakmódszertan – tankönyvkutatás Szekcióvezető: Molnár-Kovács Zsófia | 15:30-17:00 D322 |
Borbándi Bálint: A cigányság megjelenítése az ezredforduló utáni hazai tankönyvekben
Borbándi Bálint: A gimnáziumi történelemtankönyvek romológiai vonatkozású tananyagtartalmai a számok tükrében
Sinkovics Ádám: Mobiltechnológiával támogatott tanóraszervezés tapasztalatai egy hátrányos helyzetű tanulói csoportban- Egy terv alapú kutatás első ciklusának eredményei
Hetesi Edit: Társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésének lehetőségei a hitanoktatásban alkalmazott játékos módszereken keresztül
Vita
8. szekció – Poszter-prezentációk Szekcióvezető: Lakatos Szilvia | 15:30-17:00 D332 |
Rosenberg Mátyás: Beás szótárak és szószedetek Magyarországon (1980-2025): Források, módszerek és lexikográfiai tendenciák
Lakatos Szilvia: Lovári érettségi vizsgarendszer Magyarországon
Andl Helga - Gruidl Zsuzsanna: „Én nem látom, hogy hol a gazda.” – Egy járási gyerekesélyprogram a megvalósítók visszaemlékezéseinek tükrében
Balázs Bence: „Nem félek” – a Kékfény a rendszer szolgálatában
Kővári Sára: Hátrányos helyzet az oktatás területén egy dél-dunántúli településen
Vita
2025. április 9.
9:00-10:30 Szekció- és szimpózium-előadások
9. szekció – Magyar nyelvű online szekció Szekcióvezető: Arató Ferenc | 9:00-10:30 MS Teams |
Godó Irén: Romák bevonódása a civil aktivitásba
Mező Ferenc - Mező Katalin: A tehetséggondozás mint roma szakkollégiumi feladat
Godó Katalin: Mentoráltak eredményességének vizsgálata a Tanítsunk Magyarországért mentorprogramban
Komolafe Cinderella - Dávid Beáta: Roma szakkollégiumi hallgatók családi és személyes identitásstratégiája: identitás őrzés és váltás
Vita
10. session – Online session in English Chair: Andrea Óhidy | 9:00-10:30 MS Teams |
Cristina Teodora Stoica: Unspoken and Spoken Perceptions of the “Roma Ghetto”: A Case Study of the Interwar Period
Manuela Marin: The Beginning of Roma Civic Activism in Communist Romania
Manuel Miguel Méijome Tejero: Diverse theories on the origins of Flamenco: A chronological review from its emergence to Spanish Democracy
Martin Gális: Selected Lexic(ographic)al Issues in Romani
Discussion
11. session – Online session in English Chair: Szalai Andrea | 9:00-10:30 MS Teams |
13. Romológus Konferencia 13th Romani Studies International Conference | Általános | Microsoft Teams
Vidák Gábor: Tackling Prejudice through Participatory Filmmaking – A Case Study on Roma Communities in South-West of Hungary
Lakatos Szilvia: Romani Language Education in Hungary
Cserti Csapó Tibor: Minority education policy in the light of the official Roma census data in 2022
Szalai Andrea: Offer as an identity practice and relational ritual in Gabor Roma communities
Discussion